Bil | Båt | Humor | Musikk | Postkort | Reise

Ny bruker? Registrer | Registrert bruker! Logg inn 

Gå til forsiden på Fjalar!
Forside > Bil Porsche > 911 >
     
 Bil
 Søk 
 Linker

 Legg din bil GRATIS
 ut for salg Klikk her!


 Tema
 Bilhistorie
 Konseptbil
 Sportsbiler
 SUV
 Veteranbiler


 Merker
 AC
 Alfa Romeo
 AMC
 Ascari
 Aston Martin
 Audi
 Austin
 Austin Healey
 Bedford
 Bentley
 BMW
 Bugatti
 Buick
 Cadillac
 Chevrolet
 Chrysler
 Citroen
 Daewoo
 Daihatsu
 Datsun
 De Tomaso
 DeLorean
 Dodge
 Excalibur
 Ferrari
 Fiat
 Ford
 Galloper
 Ginetta
 Honda
 Hummer
 Hyundai
 Isuzu
 Iveco
 Jaguar
 Jeep
 Jensen
 Kia
 Koenigsegg
 Lada
 Lamborghini
 Land Rover
 Lexus
 Lincoln
 Lotus
 Maserati
 Maybach
 Mazda
 Mercedes
 MG
 Mitsubishi
 Morgan
 Morris
 Nissan
 NSU
 Oldsmobile
 Opel
 Packard
 Peugeot
 Plymouth
 Pontiac
 Porsche
 Renault
 Rolls-Royce
 Rover
 Saab
 SsangYong
 Subaru
 Suzuki
 Tesla
 Think
 Toyota
 Triumph
 Volkswagen
 Volvo
 Willys



 Artikkel
Porsche 911 (1963-> )
Porsche 911 er en sportsbil produsert av den tyske bilfabrikanten Porsche. 911 er produsentens mest kjente modell, og har vært i produksjon siden 1964, men har undergått kontinuerlig utvikling hele tiden.
av Bjørn Johansen    Oppdatert 08.03.2012 18:16:10   

Del på Facebook
annonse


PORSCHE 911 ble lansert som 901 på den internasjonale bilmessen i Frankfurt i 1963. På grunn av Peugeots enerett på ”0” i bilmodellnavnet, som f.eks Peugeots 505, valgte Porsche å kalle den 911 isteden. 911 fikk 2 liters (1991 cm3) luftavkjølt boxermotor montert bak på 130 hk, max 6200 rpm, 1000 kg. Luftmotstanden var på Cx=0,38.

Motorutgavene ble rask utviklet fra 2 liter til 2.2 og 2.4 liter. 911 ble designet av Ferdinand Porsches sønn Butzi, men det var Ferdinand Alexander Porsche som tegnet selve chassiset. 911 regnes fortsatt idag som verdens mest legendariske og mest kjente sportsbil -selv 45 år etter at den først så dagens lys. I 1975 presenterte Porsche for første gang 911 Turbo. Porsche brukte den eksisterende 3 liters luftkjølte motoren og satte en turboenhet på den slik at effekten økte kraftig. 911 Turbo er Porsches flaggskip den dag i dag. Dagens 911 har derfor lite til felles med de første som ble produsert bortsett fra motorplassering og likhet i utseende.

I motsetning til de fleste andre sports- og personbiler har 911 motoren montert bak i bilen, noe som er et av dens – og Porsches generelt – kjennetegn. I 1997 kom 911 for første gang med vannavkjølt motor. Denne modellen har fabrikkbetegnelsen 996. Fortsatt sekssylindret boxermotor, men nå på hele 300 hk.

Dagens 911 heter 997, hvor linjene er trukket tilbake til og inspirert av 993, som er Porsches siste luftavkjølte 911. Dagens 911 Turbo yter 480 hk ved 6000 omdreininger, 0-100 km/t: 3,9 sek, og har topphastighet: 310 km/t. Rettere sagt, den har en reell toppfart på 330 km/t. Tuningprodusenten RUF har spesialisert seg på å tune Porsche og noen av disse 911ene har 0-100 på ca 3.2 sek.

 Annonse

 Bilforhandlere
 Ford Motor Norge AS
 Velkommen til Volkswagen
 Subaru Norge
 Citroën Norge
 Renault Norge
 Peter Brauten AS
 Ørsta bil AS
 Kragerø Auto AS
 Bakkehaug Bil as
 Møllergruppen
 Toyota Norge

 Bilimport
 Hot Wheels AS
 Inter Automobile Bilimport fra Tyskland

 Deler og rekvisita
 Kolberg Caspary Lautom AS
 Torshov bilrekvisita
 MG Hagen
 Parkerings og Ryggesensorer for ettermontering
 Xenon-lys.no Importør av Xenon ombyggingssett

 Annonse

 Sponsede linker
     

Sett som startside | Legg i favoritter

Copyright © 2000 - 2017