Bil | Båt | Humor | Musikk | Postkort | Reise

Ny bruker? Registrer | Registrert bruker! Logg inn 

Gå til forsiden på Fjalar!
Forside > Bil Rolls-Royce > Silver Shadow >
     
 Bil
 Søk 
 Linker

 Legg din bil GRATIS
 ut for salg Klikk her!


 Tema
 Bilhistorie
 Konseptbil
 Sportsbiler
 SUV
 Veteranbiler


 Merker
 AC
 Alfa Romeo
 AMC
 Ascari
 Aston Martin
 Audi
 Austin
 Austin Healey
 Bedford
 Bentley
 BMW
 Bugatti
 Buick
 Cadillac
 Chevrolet
 Chrysler
 Citroen
 Daewoo
 Daihatsu
 Datsun
 De Tomaso
 DeLorean
 Dodge
 Excalibur
 Ferrari
 Fiat
 Ford
 Galloper
 Ginetta
 Honda
 Hummer
 Hyundai
 Isuzu
 Iveco
 Jaguar
 Jeep
 Jensen
 Kia
 Koenigsegg
 Lada
 Lamborghini
 Land Rover
 Lexus
 Lincoln
 Lotus
 Maserati
 Maybach
 Mazda
 Mercedes
 MG
 Mitsubishi
 Morgan
 Morris
 Nissan
 NSU
 Oldsmobile
 Opel
 Packard
 Peugeot
 Plymouth
 Pontiac
 Porsche
 Renault
 Rolls-Royce
 Rover
 Saab
 SsangYong
 Subaru
 Suzuki
 Tesla
 Think
 Toyota
 Triumph
 Volkswagen
 Volvo
 Willys



 Artikkel
Rolls-Royce Silver Shadow (1965-1980)
Rolls-Royce Silver Shadow er en bilmodell fra den britiske bilprodusenten Rolls-Royce, som ble fremstilt fra 1965 til 1980.
av Bjørn Johansen    Oppdatert 04.03.2012 14:30:17   

Foto: Brett Weinstein
Del på Facebook
annonse


Bilen er til dags dato den Rolls-Royce-modellen som har blitt produsert i størst antall. Den ble produsert i to generasjoner, Silver Shadow fra 1965 til 1976, og deretter Silver Shadow II fra 1977 til 1980. Bilen ble formgitt av Rolls-Royce sin sjefsdesigner, John Blatchley.

I forhold til tidligere Rolls-Royce-modeller var Silver Shadow avansert og blant annet utstyrt med skivebremser og uavhengig hjuloppheng. Motoren var en 6,2-liters V8-motor på 172 hestekrefter mellom 1965 og 1969, og en 6,75-liters V8-motor som utviklet 189 hestekrefter fra 1970 til 1980. Bilens mest avanserte detalj var et hydraulisk system, som ble produsert på lisens fra Citroën, som styrte avfjæringen og et tokrets bremsesystem. Dette sørget for at bilen var svært komfortabel.


I 1965 ble en todørs coupéutgave introdusert og en cabriolet fulgte i 1967. I 1971 ble disse modellene skilt ut under eget navn, Corniche. Produksjonen av disse fortsatte frem til 1982 (coupéutgaven) og 1996 (cabrioletutgaven). En annen coupévariant bygget på samme plattform var Camargue, med karosseri designet av italienske Pininfarina. Produksjonen pågikk fra 1975 til 1986. Camargue var historiens dyreste Rolls-Royce-modell.

I tillegg ble en Bentley-versjon med betegnelsen Bentley T (Bentley T II fra 1977) som var mekanisk identisk med Rolls-Royce-utgaven, og den eneste forskjellen var logoer og grillens utforming. Alle todørs-utgavene var også tilgjengelige under Bentley-navnet, men av disse ble kun ett eksemplar av Bentley Camargue noensinne produsert.

 Annonse

 Bilforhandlere
 Ford Motor Norge AS
 Velkommen til Volkswagen
 Subaru Norge
 Citroën Norge
 Renault Norge
 Peter Brauten AS
 Ørsta bil AS
 Kragerø Auto AS
 Bakkehaug Bil as
 Møllergruppen
 Toyota Norge

 Bilimport
 Hot Wheels AS
 Inter Automobile Bilimport fra Tyskland

 Deler og rekvisita
 Kolberg Caspary Lautom AS
 Torshov bilrekvisita
 MG Hagen
 Parkerings og Ryggesensorer for ettermontering
 Xenon-lys.no Importør av Xenon ombyggingssett

 Annonse

 Sponsede linker
     

Sett som startside | Legg i favoritter

Copyright © 2000 - 2019