Bil | Båt | Humor | Musikk | Postkort | Reise

Ny bruker? Registrer | Registrert bruker! Logg inn 

Gå til forsiden på Fjalar!
Forside > Bil Toyota > 2000GT >
     
 Bil
 Søk 
 Linker

 Legg din bil GRATIS
 ut for salg Klikk her!


 Tema
 Bilhistorie
 Konseptbil
 Sportsbiler
 SUV
 Veteranbiler


 Merker
 AC
 Alfa Romeo
 AMC
 Ascari
 Aston Martin
 Audi
 Austin
 Austin Healey
 Bedford
 Bentley
 BMW
 Bugatti
 Buick
 Cadillac
 Chevrolet
 Chrysler
 Citroen
 Daewoo
 Daihatsu
 Datsun
 De Tomaso
 DeLorean
 Dodge
 Excalibur
 Ferrari
 Fiat
 Ford
 Galloper
 Ginetta
 Honda
 Hummer
 Hyundai
 Isuzu
 Iveco
 Jaguar
 Jeep
 Jensen
 Kia
 Koenigsegg
 Lada
 Lamborghini
 Land Rover
 Lexus
 Lincoln
 Lotus
 Maserati
 Maybach
 Mazda
 Mercedes
 MG
 Mitsubishi
 Morgan
 Morris
 Nissan
 NSU
 Oldsmobile
 Opel
 Packard
 Peugeot
 Plymouth
 Pontiac
 Porsche
 Renault
 Rolls-Royce
 Rover
 Saab
 SsangYong
 Subaru
 Suzuki
 Tesla
 Think
 Toyota
 Triumph
 Volkswagen
 Volvo
 Willys



 Artikkel
Toyota 2000GT
2000GT var en bilmodell fra japanske Toyota. Den ble produsert fra 1966 til 1968. Bare 337 eksemplarer ble bygget.
av Bjørn Johansen    Oppdatert 17.03.2012 16:44:53   

Del på Facebook
annonse


I motsetning til mange av datidens japanske biler, som bygget på velprøvet gammeldags teknikk, hadde denne bilen topp moderne, avansert teknologi som ikke stod noe tilbake i forhold til konkurrentene fra Europa, biler som Jaguar E-type og Porsche 911.

Den hadde en sekssylindret rekkemotor på to liter, og to overliggende kamaksler (DOCH), og var den første motoren fra Toyota med to overliggende kamaksler. Bilen ble produsert av Yamaha for Toyota. Motoren produserte 150 HK ved 6600 rpm, og takket være sin lave vekt kunne den klare 0-100 km/t på 10 sekunder, samt hadde en topphastighet på over 200 km/t. Den hadde ventilerte skivebremser på alle hjul, magnesiumfelger og et meget avansert hjuloppheng etter datidens standard.

En baneutgave ble bygget, denne hadde 200 HK. Den satte 3 verdensrekorder, og 13 rekorder internasjonalt. Bilens høye pris (kostet mer enn Jaguar E-type), kombinert med at den manglet den samme merkevarefaktor som de profilerte europeiske sportsbilene, gjorde at få ble eksportert ut av Japan, og selv i Japan var det lite marked for bilen. Men idag fremstår den som en av bilhistoriens viktige biler, ikke minst fordi den bidro til å endre folks oppfatning av japansk bilteknologi. De få eksemplarer som dukker opp på dagens marked, blir priset svært høyt, noe som tilsier at den kanskje er den mest attraktive japanske veteranbilklassikeren i dag.

 Annonse

 Bilforhandlere
 Ford Motor Norge AS
 Velkommen til Volkswagen
 Subaru Norge
 Citroën Norge
 Renault Norge
 Peter Brauten AS
 Ørsta bil AS
 Kragerø Auto AS
 Bakkehaug Bil as
 Møllergruppen
 Toyota Norge

 Bilimport
 Hot Wheels AS
 Inter Automobile Bilimport fra Tyskland

 Deler og rekvisita
 Kolberg Caspary Lautom AS
 Torshov bilrekvisita
 MG Hagen
 Parkerings og Ryggesensorer for ettermontering
 Xenon-lys.no Importør av Xenon ombyggingssett

 Annonse

 Sponsede linker
     

Sett som startside | Legg i favoritter

Copyright © 2000 - 2017