Bil | Båt | Humor | Musikk | Postkort | Reise

Ny bruker? Registrer | Registrert bruker! Logg inn 

Gå til forsiden på Fjalar!
Forside > Bil Alfa Romeo > 8C >
     
 Bil
 Søk 
 Linker

 Legg din bil GRATIS
 ut for salg Klikk her!


 Tema
 Bilhistorie
 Konseptbil
 Sportsbiler
 SUV
 Veteranbiler


 Merker
 AC
 Alfa Romeo
 AMC
 Ascari
 Aston Martin
 Audi
 Austin
 Austin Healey
 Bedford
 Bentley
 BMW
 Bugatti
 Buick
 Cadillac
 Chevrolet
 Chrysler
 Citroen
 Daewoo
 Daihatsu
 Datsun
 De Tomaso
 DeLorean
 Dodge
 Excalibur
 Ferrari
 Fiat
 Ford
 Galloper
 Ginetta
 Honda
 Hummer
 Hyundai
 Isuzu
 Iveco
 Jaguar
 Jeep
 Jensen
 Kia
 Koenigsegg
 Lada
 Lamborghini
 Land Rover
 Lexus
 Lincoln
 Lotus
 Maserati
 Maybach
 Mazda
 Mercedes
 MG
 Mitsubishi
 Morgan
 Morris
 Nissan
 NSU
 Oldsmobile
 Opel
 Packard
 Peugeot
 Plymouth
 Pontiac
 Porsche
 Renault
 Rolls-Royce
 Rover
 Saab
 SsangYong
 Subaru
 Suzuki
 Tesla
 Think
 Toyota
 Triumph
 Volkswagen
 Volvo
 Willys



 Artikkel
Alfa Romeo 8C
Alfa Romeo 8C var navnet på en serie bilmodeller fra den italienske bilprodusenten Alfa Romeo på 1930-tallet, brukt på både vanlige gatemodeller og løpsbiler.
av Bjørn Johansen    Oppdatert 13.10.2011 14:50:48   

Del på Facebook
annonse


Navnet 8C refererte opprinnelig til bilens rekkemotor, som hadde åtte sylindre. Motoren var designet av Vittorio Jano, og ble benyttet i Alfa Romeos løpsbiler fra introduksjonen i 1931 og frem til 1939. Senere ble motoren videreutviklet, og ble også brukt i modeller som Bimotore fra 1935, som var utstyrt med to separate motorer, Monoposto 8C 35 Type C fra 1935, og 8C 2900B Mille Miglia Roadster. I 2004 hentet Alfa Romeo frem 8C-navnet på en V8-motorisert konseptbil, som ble satt i produksjon i 2007 under navnet Alfa Romeo 8C Competizione.

I 1924 designet Vittorio Jano sin første rekkemotor med åtte sylindre og et volum på to liter, brukt i P2. Denne motoren ble benyttet i racing frem til 1930, men 8C-navnet ble ikke brukt. Senere kom P3, denne gangen med navnet P3 8C, som første gang ble brukt i 8C 2300 i 1931, navnet henspiller på bilens 2,3 liter sylindervolum. En nylig regelendring gjorde at racerbiler ikke lenger behøvde å ha plass til en mekaniker, og Alfa Romeo designet dermed sin første énseters løpsbil, Monoposto Tipo B P3 før Grand Prix-sesongen 1932. Denne bilen ble kjørt av Tazio Nuvolari, og vant løpet Targa Florio på Sicilia i både 1931 og 1932, før den tok seieren i Italienske Grand Prix på Monza-banen, og fikk dermed navnet Monza.

Flere varianter, både roadster- og coupé-modeller, var tilgjengelige, vanligvis med karosserier fra flere karosseribyggere, selv om Alfa Romeo også laget karosserier selv.

I 1933 ble rekkemotoren videreutviklet, og sylindervolumet økte til 2,6 liter (8C 2600), men Alfa Romeos økonomiske problemer gjorde at det meste av racingaktiviteten ble organisert av Scuderia Ferrari. Med denne motoren klarte modellen Monoposto 8C Type B (P3) 0-100 km/t på under syv sekunder, og hadde en toppfart på 217 km/t. Før sesongen 1934 ble motorens sylindervolum ytterligere økt til 2,9 liter.

I 1935 ble produksjonsmodellen 8C 2900A introdusert, men kun 11 eksemplarer ble bygget før 8C 2900B ble introdusert to år senere.

I 1935 bygget Enzo Ferrari (som ledet Alfa Romeos racingteam) og designeren Luigi Bazzi en løpsbil med to 3,2-liters motorer, en foran og en bak. De to motorene ble koblet via separate drivaksler til en girkasse med to aksler inn samt to vinklede aksler ut, som var koblet videre til hvert sitt bakhjul. Bilmodellen gjorde det ikke særlig bra mot konkurrentene, og både dekkslitasje og bensinforbruk var uforholdsmessig høyt. Den 12. mai 1935 startet bilen i Tripolis Grand Prix, med Nuvolari og Chiron bak rattet, som fullførte til henholdsvis fjerde og femte plass. Chiron tok en andreplass i et senere løp, men etter dette ble bilen faset ut til fordel for modellen Tipo C.

 Annonse

 Bilforhandlere
 Ford Motor Norge AS
 Velkommen til Volkswagen
 Subaru Norge
 Citroën Norge
 Renault Norge
 Peter Brauten AS
 Ørsta bil AS
 Kragerø Auto AS
 Bakkehaug Bil as
 Møllergruppen
 Toyota Norge

 Bilimport
 Hot Wheels AS
 Inter Automobile Bilimport fra Tyskland

 Deler og rekvisita
 Kolberg Caspary Lautom AS
 Torshov bilrekvisita
 MG Hagen
 Parkerings og Ryggesensorer for ettermontering
 Xenon-lys.no Importør av Xenon ombyggingssett

 Annonse

 Sponsede linker
     

Sett som startside | Legg i favoritter

Copyright © 2000 - 2019