Bil | Båt | Humor | Musikk | Postkort | Reise

Ny bruker? Registrer | Registrert bruker! Logg inn 

Gå til forsiden på Fjalar!
Forside > Bil Jensen > FF >
     
 Bil
 Søk 
 Linker

 Legg din bil GRATIS
 ut for salg Klikk her!


 Tema
 Bilhistorie
 Konseptbil
 Sportsbiler
 SUV
 Veteranbiler


 Merker
 AC
 Alfa Romeo
 AMC
 Ascari
 Aston Martin
 Audi
 Austin
 Austin Healey
 Bedford
 Bentley
 BMW
 Bugatti
 Buick
 Cadillac
 Chevrolet
 Chrysler
 Citroen
 Daewoo
 Daihatsu
 Datsun
 De Tomaso
 DeLorean
 Dodge
 Excalibur
 Ferrari
 Fiat
 Ford
 Galloper
 Ginetta
 Honda
 Hummer
 Hyundai
 Isuzu
 Iveco
 Jaguar
 Jeep
 Jensen
 Kia
 Koenigsegg
 Lada
 Lamborghini
 Land Rover
 Lexus
 Lincoln
 Lotus
 Maserati
 Maybach
 Mazda
 Mercedes
 MG
 Mitsubishi
 Morgan
 Morris
 Nissan
 NSU
 Oldsmobile
 Opel
 Packard
 Peugeot
 Plymouth
 Pontiac
 Porsche
 Renault
 Rolls-Royce
 Rover
 Saab
 SsangYong
 Subaru
 Suzuki
 Tesla
 Think
 Toyota
 Triumph
 Volkswagen
 Volvo
 Willys



 Artikkel
Jensen FF (1966 - 1971)
Jensen FF var en bilmodell fra den britiske bilprodusenten Jensen Motors, som ble produsert mellom 1966 og 1971.
av Bjørn Johansen    Oppdatert 08.03.2012 18:24:29   

Del på Facebook
annonse


Den er kjent for å være den første serieproduserte bilen med firehjulstrekk som ikke var ment for terrengkjøring, og det var også den første modellen utstyrt med blokkeringsfrie bremser — Dunlops «Maxaret»-system, som til da kun var brukt på fly, lastebiler og racerbiler. Et eksperimentelt system ble først montert på en CV-8, men dette ble ikke satt i produksjon.

Bokstavene «FF» står for Ferguson Formula, fordi selskapet Ferguson Research Ltd. hadde utviklet firehjulstrekksystemet som var montert i bilen. Bilen er svært lik den liknende, bakhjulsdrevne Jensen Interceptor, men er 127 mm lenger og svært ulik rent mekanisk.

Til tross for at den teknisk sett var svært avansert var ikke FF spesielt vellykket kommersielt sett. Den var dyr — omkring 30% høyere enn Jensen Interceptor, og også langt høyere enn konkurrerende modeller fra mer prestisjefylte merker.

FF led også av et designmessig problem som ikke var lett å utbedre: den var utviklet for høyrestyring, og det var ikke tatt noen hensyn til at bilen også skulle kunne produseres med sjåføren i venstre sete. Dette sørget blant annet for at kardanger og fordelingskasse lå i veien for en førerplass på venstre side, og fordi både styring og bremseservo var plassert til høyre kunne det heller ikke flyttes dit. Dermed kunne ikke Jensen FF selges i USA, som var ansett som bilens primærmarked.

Det er noen få forskjeller mellom FF og Interceptor, og den mest tydelige er de doble (fremfor enkle) diagonale luftinntakene på forskjermen, rett bak hjulbuen. Bilmodellen fikk en endret front i september 1968.

En eksperimentell Ferguson FF ble bygget i 1968 utstyrt med en 7 liters Hemi-motor importert fra amerikanske Chrysler. Det ble ikke bygget ytterligere Hemi-eksemplarer, på grunn av begrensningene i bilens understell ved høye hastigheter, samtidig som at kostnaden ved å importere Hemi-motorer fra USA ble vurdert som for høy.

Det ryktes også at en spesiell «SP FF»-utgave ble bygget. Denne var utstyrt med en 7,2 liters motor med tre doble forgassere og firehjulstrekk. Mindre enn ti av disse spesielle utgavene skal ha blitt bygget.

 Annonse

 Bilforhandlere
 Ford Motor Norge AS
 Velkommen til Volkswagen
 Subaru Norge
 Citroën Norge
 Renault Norge
 Peter Brauten AS
 Ørsta bil AS
 Kragerø Auto AS
 Bakkehaug Bil as
 Møllergruppen
 Toyota Norge

 Bilimport
 Hot Wheels AS
 Inter Automobile Bilimport fra Tyskland

 Deler og rekvisita
 Kolberg Caspary Lautom AS
 Torshov bilrekvisita
 MG Hagen
 Parkerings og Ryggesensorer for ettermontering
 Xenon-lys.no Importør av Xenon ombyggingssett

 Annonse

 Sponsede linker
     

Sett som startside | Legg i favoritter

Copyright © 2000 - 2017