Bil | Båt | Humor | Musikk | Postkort | Reise

Ny bruker? Registrer | Registrert bruker! Logg inn 

 Mat & Drikke
 
Forside > Mat & Drikke > Trim & Fitness > Vekt & Kosthold >  Unngå overvekt
 
Mat & Drikke
 - Artikler
 - Drinker
 - Oppskrifter
 - Sprit


Oppskrifter
Desserter
Fisk & Skalldyr
Forretter
Fugl & Fjærkre
Gjærbakst
Grillmat
Kaker
Kjøttretter
Pasta
Pizza
Pølser
Salater
Sauser
Slankemat
Supper

 - Jern
 - Kalium
 - Kalsium
 - Kobber
 - Krom
 - Magnesium
 - Mangan
 - Molybden
 - Selen
 - Sink

 - Betakaroten
 - Bioflavonider
 - Biotin
 - Folsyre
 - Inositol
 - Kolin
 - Vitamin A
 - Vitamin B
 - Vitamin C
 - Vitamin D
 - Vitamin E
 - Vitamin K
 

Webauksjoner.no
Legg inn en auksjon. Gratis og enkelt i bruk


STS Alpereiser
STS Alpereiser arrangerer skireiser til 22 skisteder i Alpene.


Seat24
Hos oss kan du supplere flybilletten din med våre billige hoteller og leiebiler. Vi har 80 000 hoteller og velge blant over hele verden


Travelstart
Alla stora konserter hittar du på Travelstart.


Amazon
Her finner du det meste innen film, musikk og bøker til en rimelig pris!


Supersaver
Hos Supersaver kan du velge mellom 3500 flyselskap, leiebiler i en rekke land, og over 80000 hoteller i hele verden.


Gotogate
Spesialpriser på hotell, leiebil, pakketurer og charter


Ønsker du å annonsere? Klikk her!

Unngå overvekt

Det å opprettholde normalvekt, unngå overvekt og fedme og være fysisk aktiv, er en viktig måte å minske risikoen for flere kroniske folkesykdommer på.


av Kristin Børve    Oppdatert 29.02.2012 09:49:09   

Del p� Facebook
annonse

Balansen mellom energiinntak fra maten og energiforbruk ved fysisk aktivitet er helt avgjørende for om man holder kroppen i vektbalanse, eller går opp eller ned i vekt. Mange inntar mer energi enn de forbruker.


Regelmessig fysisk aktivitet - minst 30 minutter moderat intensitet per dag - reduserer risiko for overvekt og fedme. Aktivitet utover dette har trolig ytterligere effekt på risiko for overvekt og fedme. Fysisk aktivitet vil i tillegg bidra til å fremme og opprettholde god helse og redusere risikoen for flere kroniske sykdommer.


Overvekt øker risikoen for hjerteinfarkt, hjerneslag, kreft, diabetes type 2, gallestein, muskel- og leddplager. Samtidig viser erfaring at det for de fleste er vanskelig å oppnå varig vektreduksjon når man først har blitt overvektig. Forebygging av overvekt er derfor av stor betydning.


Mange overvektige


Forekomsten av overvekt og fedme har økt betydelig i de fleste aldersgrupper i befolkningen de siste 20 årene. Mellom 15 og 20 prosent av alle voksne anslås nå å ha fedme (kroppsmasseindeks over 30).


En stor andel av befolkningen har mindre enn 30 minutter fysisk aktivitet om dagen, og mange er så lite fysisk aktive at de regnes for inaktive.


I en begrenset periode med vektreduksjon kan man kombinere økt fysisk aktivitet med energiredusert diett med lavt innhold av fett og/eller karbohydrat som gir 2,1-2,4 MJ (500-1000 kalorier) mindre per dag enn beregnet energibehov.


Forebygging og vektreduksjon


Rapporten "Kostråd for å fremme folkehelsen og forebygge kroniske sykdommer" omtaler faktorer som kan påvirke risiko for overvekt og fedme, basert på systematiske kunnskapsoppsummeringer. Det er vurdert forskjellige matvarer, matvaregrupper, sammensatte kosthold, kosttilskudd og fysisk aktivitet. Man konkluderer med at det er overbevisende eller sannsynlig dokumentasjon for en årsakssammenheng mellom følgende forhold og risiko for vektøkning, overvekt og fedme:


Forebygging av overvekt og fedme


Et kosthold basert på matvarer med lav energitetthet vil redusere risiko for overvekt og fedme. Samtidig vil et kosthold basert på matvarer med høy energitetthet øke risiko for overvekt og fedme.

•En gjennomsnittlig energitetthet i kostholdet på omkring 525 kJ (125 kcal) per 100 gram regnes som en lav energitetthet. Matvarer med høy energitetthet er definert som matvarer med mer enn omkring 950 kJ-1150 kJ (225-275 kalorier) per 100 gram.

•Regelmessig fysisk aktivitet - minst 30 min moderat intensitet per dag - reduserer risiko for overvekt og fedme. Aktivitet utover dette har trolig ytterligere effekt på risiko for overvekt og fedme.

•Drikke med tilsatt sukker øker risiko for overvekt og fedme.

•Fast-food øker risiko for overvekt og fedme.

•Brysternæring reduserer risiko for overvekt og fedme senere i livet for barnet.


Vektreduksjon


•En energiredusert diett basert på lav-fettholdige eller lav-karbohydratholdige matvarer som gir 2,1-4,2 MJ (500-1000 kalorier) mindre enn beregnet energibehov, vil gi en vektreduksjon på 0,5-1 kilo per uke.

•En reduksjon i porsjonsstørrelse er gunstig for å oppnå vektreduksjon.

•Fysisk aktivitet er gunstig ved vektreduksjon og forebygging av vektøkning etter en vektreduksjon. For å bidra til god vektkontroll og forebygge vektøkning i voksen alder anbefales 60-90 min moderat til hard fysisk aktivitet de fleste dager i uken.

Kilde: www.helsedirektoratet.no

ANNONSE
Annonser

Siste oppskrifter
Skolebrød
Muffins
Saftig, krydret sjokoladekake
Grønn ertesuppe
Vaniljeboller
Fiskekaker
Hjortetakk
Rødkål
Hvite kakemenn (og -damer)
Lapper/sveler
Pastasalat med karrikylling
Helstekt kylling med urter og mascarpone
Fransk lammegryte
Det beste brødet du kan bake
Fiskegrateng
Rå salmalaks
Plomme- og yoghurtdessert
Blåbærkake
Rabarbrasuppe med jordbær og vaniljeis
Italiensk hurtigkylling
Bringebær med yoghurt og vanilje
Spekeskinke med potetsalat
Creme brulée med pasjonsfrukt
Jordbæris
Sommersalat med rømmedressing
Smørbrød og wraps
Energibar
Dressinger til grillmat
Grillsaus
Grillet, bakt ørret med eplesaus

Sett som startside | Legg i favoritter

Copyright © 2000 - 2019