Bil | Båt | Humor | Musikk | Postkort | Reise

Ny bruker? Registrer | Registrert bruker! Logg inn 

 Mat & Drikke
 
Forside > Mat & Drikke > Trim & Fitness > Vekt & Kosthold > Mineralerguide >  
 
Mat & Drikke
 - Artikler
 - Drinker
 - Oppskrifter
 - Sprit


Oppskrifter
Desserter
Fisk & Skalldyr
Forretter
Fugl & Fjærkre
Gjærbakst
Grillmat
Kaker
Kjøttretter
Pasta
Pizza
Pølser
Salater
Sauser
Slankemat
Supper

 - Jern
 - Kalium
 - Kalsium
 - Kobber
 - Krom
 - Magnesium
 - Mangan
 - Molybden
 - Selen
 - Sink

 - Betakaroten
 - Bioflavonider
 - Biotin
 - Folsyre
 - Inositol
 - Kolin
 - Vitamin A
 - Vitamin B
 - Vitamin C
 - Vitamin D
 - Vitamin E
 - Vitamin K
 

Webauksjoner.no
Legg inn en auksjon. Gratis og enkelt i bruk


STS Alpereiser
STS Alpereiser arrangerer skireiser til 22 skisteder i Alpene.


Seat24
Hos oss kan du supplere flybilletten din med våre billige hoteller og leiebiler. Vi har 80 000 hoteller og velge blant over hele verden


Travelstart
Alla stora konserter hittar du på Travelstart.


Amazon
Her finner du det meste innen film, musikk og bøker til en rimelig pris!


Supersaver
Hos Supersaver kan du velge mellom 3500 flyselskap, leiebiler i en rekke land, og over 80000 hoteller i hele verden.


Gotogate
Spesialpriser på hotell, leiebil, pakketurer og charter


Ønsker du å annonsere? Klikk her!

Mineralguide

Jern er nødvendig for å overleve, kvinner trenger mer jern enn menn, og bør ofte ta ekstra tilskudd. Jern stimulerer veksten og styrker motstandskraften mot sykdommer.


av Bjørn Johansen    Oppdatert 14.03.2006 12:37:30   

Del p� Facebook
annonse
Ved jernmangel kan man ofte føle seg trett. Viktig for produksjonen av røde blodlegemer. For høye jerndepoter hos menn kan gi økt risk for hjerte- karsykdommer.

Jern finnes naturlig i bl. annet: Grønne bladgrønnsaker, innmat, nøtter, eggeplomme, gulrøtter, blåbær, jordbær, epler, aprikoser. frø, poteter, grønne bladgrønnsaker, mais, ost, eggeplomme, sitron, fiken.
Anbefalt daglig inntak: 10 -18 mg. Mer for kvinner.

Kalium
Stor betydning for kroppens syrebalanse. Kalium hjelper til med å regulere vannbalansen og hjerterytmen. Bidrar til å fjerne avfallsstoffer, og hjelper til med å redusere høyt blodtrykk.

Finnes naturlig i: Frukt, bær, nøtter og grønnsaker.
Anbefalt daglig inntak: 3000 mg

Kalsium
Kalsium er det mineralet vi har mest av i kroppen. Normalt har vi ca. 1,2 kg. Skjelettet og tennene er bygget opp av bl. annet kalsium. For at kalsium skal bli absorbert av kroppen må vi også tilføre vitamin D. Kalsium styrker hjertet, blodårer, skjellet og tenner. Det er gunstig for nervesystemet, leging av sår, reduserer søvnløshet. Mangel på kalsium kan resultere i hele 140 sykdommer! Kalsium reduserer også muligheten for å få nyrestein. Økt inntak av kalsium kan også senke blodtrykket.

Kalsium finnes naturlig i bl. annet: Melkeprodukter, svært mange grønnsaker, nøtter.
Anbefalt daglig inntak: 1000 mg

Kobber
Nødvendig for at jern skal omdannes til hemoglobin (viktig for produksjonen av røde blodlegemer), og for utnyttelse av vitamin C. Inngår i hormonenes stoffskifte, er en viktig del av den anti-oksidantiske virkning, er med på å gi hud og hår farge, overføre nerveimpulser til hjernen.

Kobber finnes naturlig i bl. annet: Nøtter, en del grønnsaker, skalldyr, hel hvete, aprikoser.
Anbefalt daglig inntak: 1 – 2 mg

Krom
Kan forebygge diabetes 2, fint for blodtrykket. Mangel på krom gjør at man får lyst på søtsaker. Forskning viser at det sannsynligvis er en sammenheng mellom for lite krom og åreforkalkning og blodpropp. Krom og vanadium er usedvanlig gunstig for diabetikere.

Krom finnes naturlig i bl. annet: Krydderier, kjøtt, skalldyr, kylling, blåskjell, asparges, rosiner og ølgjær.
Anbefalt daglig inntak: 120 µg.

Magnesium
Magnesium er involvert i de fleste kjemiske prosesser som foregår i kroppen, og er derfor ansett som et meget viktig mineral. Nødvendig for
kroppens opptak av vitamin C. Bekjemper depresjoner, holder tennene friske, gir et friskere hjerte- karsystem. Magnesium reduserer høye kolesterolverdier. Forskere mener at opp til 10% av befolkningen lider av magnesium-mangel.

Magnesium finnes naturlig i bl. Annet: Nøtter, poteter, plommer, sitron, grapefrukt, epler, grønne bladgrønnsaker.
Anbefalt daglig inntak: 300 – 450 mg.

Mangan
Nødvendig for opptaket av biotin, og vitaminene B1 og C. Bra for hukommelsen og nervene. Inngår som antioksidant i flere enzymer. Nødvendig for god fordøyelse.

Mangan finnes naturlig i bl. annet: Fisk, poteter, frukt, frøkorn, nøtter, grønne bladgrønnsaker.
Anbefalt daglig inntak: 2 – 4 mg

Molybden
Hjelper til med omdannelsen av karbohydrater og fett. Det er også en del av det enzymet som har ansvaret for kroppens opptak av jern. Forhindrer anemi (”blodmangel”), godt for eget velbefinnende.

Molybden finnes naturlig i bl. annet: Frøkorn, krydder, grønne bladgrønnsaker.
Anbefalt daglig inntak: 100 – 300 µg

Selen
En av de primære antioksidantene (sammen med vitamin E og C). Og således svært viktig. Mange undersøkelser viser at høye selenforekomster i kroppen også forebygger hjerte-karsykdommer. Gunstig mot hetetokter og problemer i overgangsalder.

Selen finnes naturlig i bl. annet: Kjøtt, innmat, fisk, skalldyr, nøtter, løk, tomat, brokkoli.
Anbefalt daglig inntak: 70 – 125 µg

Sink
Et livsviktig spormineral og antioksidant. Viktig for smakssansen, fordøyelse og stoffskiftet. Svært viktig for menn i forbindelse med prostata, påskynder leging av utvendige og innvendige sår. Bidrar til å redusere kolesterolavleiringer.

Sink finnes naturlig i bl. annet: Nøtter, kjøtt, egg, poteter, gulrøtter, krydder.
Anbefalt daglig inntak: 15 – 20 mg

ANNONSE
Annonser

Siste oppskrifter
Skolebrød
Muffins
Saftig, krydret sjokoladekake
Grønn ertesuppe
Vaniljeboller
Fiskekaker
Hjortetakk
Rødkål
Hvite kakemenn (og -damer)
Lapper/sveler
Pastasalat med karrikylling
Helstekt kylling med urter og mascarpone
Fransk lammegryte
Det beste brødet du kan bake
Fiskegrateng
Rå salmalaks
Plomme- og yoghurtdessert
Blåbærkake
Rabarbrasuppe med jordbær og vaniljeis
Italiensk hurtigkylling
Bringebær med yoghurt og vanilje
Spekeskinke med potetsalat
Creme brulée med pasjonsfrukt
Jordbæris
Sommersalat med rømmedressing
Smørbrød og wraps
Energibar
Dressinger til grillmat
Grillsaus
Grillet, bakt ørret med eplesaus

Sett som startside | Legg i favoritter

Copyright © 2000 - 2017