Bil | Båt | Humor | Musikk | Postkort | Reise

Ny bruker? Registrer | Registrert bruker! Logg inn 

 Mat & Drikke
 
Forside > Mat & Drikke > Trim & Fitness > Fordeler >  Sunn mat på farten
 
Mat & Drikke
 - Artikler
 - Drinker
 - Oppskrifter
 - Sprit


Oppskrifter
Desserter
Fisk & Skalldyr
Forretter
Fugl & Fjærkre
Gjærbakst
Grillmat
Kaker
Kjøttretter
Pasta
Pizza
Pølser
Salater
Sauser
Slankemat
Supper

 - Jern
 - Kalium
 - Kalsium
 - Kobber
 - Krom
 - Magnesium
 - Mangan
 - Molybden
 - Selen
 - Sink

 - Betakaroten
 - Bioflavonider
 - Biotin
 - Folsyre
 - Inositol
 - Kolin
 - Vitamin A
 - Vitamin B
 - Vitamin C
 - Vitamin D
 - Vitamin E
 - Vitamin K
 

Webauksjoner.no
Legg inn en auksjon. Gratis og enkelt i bruk


STS Alpereiser
STS Alpereiser arrangerer skireiser til 22 skisteder i Alpene.


Gotogate
Spesialpriser på hotell, leiebil, pakketurer og charter


Seat24
Hos oss kan du supplere flybilletten din med våre billige hoteller og leiebiler. Vi har 80 000 hoteller og velge blant over hele verden


Travelstart
Alla stora konserter hittar du på Travelstart.


Amazon
Her finner du det meste innen film, musikk og bøker til en rimelig pris!


Supersaver
Hos Supersaver kan du velge mellom 3500 flyselskap, leiebiler i en rekke land, og over 80000 hoteller i hele verden.


Ønsker du å annonsere? Klikk her!

Sunn mat på farten

Kjøper du ofte hurtigmat eller annen tilberedt mat på farten, er det lett å få i seg mer fett, salt, sukker og/eller energi enn du er klar over.


av Kristin Børve    Oppdatert 04.06.2015 14:05:25   

Del p� Facebook
annonse

Forslag til mat på bilturen

• Godt grovt brød i tykke skiver eller grove rundstykker/bagetter delt i to. Varier gjerne med grove wraps og sandwich.

• Bruk myk margarin som underlag for pålegg som kokt skinke, kalkun, ost, røkelaks, fiskekaker eller hardkokte egg og kaviar. Grillet kylling delt i biter er også et godt alternativ.

• Grønsaker som gulrot, agurk, tomater, reddiker og paprika, gjerne delt opp i skiver.

• Frukt som eple, pærer, bananer og druer. Melon, kiwi eller ananas er også godt på tur og kan skjærest opp og oppbevares i boks.

• Rester fra middagen kan fint være turmat til dagen etter.

• En plastboks med ferdig oppkuttet salat med kikerter, linser eller andre belgvekster egner seg godt til bilturen. Bland gjerne inn litt fisk, kylling eller kjøtt. Matyoghurt eller dressing av olje/eddik på flaske kan blandes i like før salaten skal spises, så holder den seg sprø og frisk. Spis gjerne med grove rundstykker eller bagetter til.

• Rikelig med vann og termoser med kokende vann, teposer og pulverkaffe hører med.

• Fyller du en flaske med vann en tredjedels full, legger den i fryseren over natta, og så etterfyller dagen etterpå, så har du kaldt vann i hele neste dag.

Ta aktive bilpauser

Det kan bli ubehagelig å sitte for lenge i bil både for barn og voksne. Det er derfor viktig å stoppe ofte for å strekke på føttene og få blodomløpet i gang.

Ta med en frisbee, en ball, hoppetau eller annet utstyr som kan brukes til lek og aktivitet i pausene. Å gå eller løpe rundt bilen kan også være et aktivt alternativ.



Kilde: helsenorge.no

ANNONSE
Annonser

Siste oppskrifter
Skolebrød
Muffins
Saftig, krydret sjokoladekake
Grønn ertesuppe
Vaniljeboller
Fiskekaker
Hjortetakk
Rødkål
Hvite kakemenn (og -damer)
Lapper/sveler
Pastasalat med karrikylling
Helstekt kylling med urter og mascarpone
Fransk lammegryte
Det beste brødet du kan bake
Fiskegrateng
Rå salmalaks
Plomme- og yoghurtdessert
Blåbærkake
Rabarbrasuppe med jordbær og vaniljeis
Italiensk hurtigkylling
Bringebær med yoghurt og vanilje
Spekeskinke med potetsalat
Creme brulée med pasjonsfrukt
Jordbæris
Sommersalat med rømmedressing
Smørbrød og wraps
Energibar
Dressinger til grillmat
Grillsaus
Grillet, bakt ørret med eplesaus

Sett som startside | Legg i favoritter

Copyright © 2000 - 2019